Manažerské koučování

Nebo také profesní koučink (Business Coaching)

Koučování manažerů, podnikatelů, klíčových zaměstnanců firmy 

Manažerské (nebo také profesní) koučování je jedna z nejefektivnějších metod vzdělávání a rozvoje lidí ve firmách, zejména manažerů. Je to nový přístup k vedení lidí, zvyšující jejich produktivitu a spokojenost.

Řada firem objevila koučink jako účinný nástroj rozvoje, který má obrovský přínos. Tento přínos je patrný nejen jako osobní bonus pro jednotlivé zaměstnance, ale projevuje se v rámci firmy jako celku. Prospívá odpovědnosti a loajalitě, firemním vztahům, motivaci, produktům a službám firmy, její firemní kultuře atd. To vše má pozitivní dopad na prosperitu společnosti.

Manažerské koučování je určeno pro různé typy firem, které vyhledávají kouče jako externího specialistu za účelem rozvoje svých zaměstnanců i firmy jako takové. 

Firmy nejčastěji najímají kouče z těchto důvodů:

  • chtějí rozvíjet své zaměstnance, rozvinout jejich talent, zlepšit jejich výkon,
  • chtějí motivovat zaměstnance (vědí, že spokojený zaměstnanec pracuje lépe),
  • chtějí zvýšit odpovědnost a loajalitu zaměstnanců k firmě,
  • chtějí efektivnější řízení firmy (více zákazníků, lepší produkty a služby, větší obraty a zisky, snížit náklady na řízení lidí, snížit fluktuaci),
  • chtějí zlepšit zacházení se zdroji jako je čas a energie.

Témata manažerského koučování se nepohybují pouze v rovinách práce a kariéry, jak by se mohlo na první pohled zdát. Je časté, že se začíná s pracovní oblastí, většinou se však při koučování dotkneme i dalších rovin, neboť životní rovina a osobnost zaměstnance se do práce výrazně promítají.   

V závislosti na cílech využívají manažeři 
a podnikatelé koučování v několika rovinách:

Ve výkonnostním (executive) koučování, pokud chtějí:

  • zvýšit pracovní výkonnost (svoji či svých podřízených),
  • určit si vize, cíle, priority,
  • řešit problémy a krizové situace,
  • zlepšit svoji komunikaci,
  • efektivně řídit projekty,
  • být v dobré kondici, zabránit přetížení a vyhoření.

V "leadership" koučování,

pokud chtejí:

  • zlepšit své manažerské dovednosti,
  • používat koučovací styl vedení lidí,
  • lépe motivovat své lidi,
  • lépe využít potenciál svých lidí.

V koučování pro podnikatele,

pokud chtějí:

  • úspěšně nastartovat podnikání,
  • nastavit nebo změnit strategii svého podnikání,
  • řešit problémy a krizové situace,
  • být v dobré kondici, zabránit přetížení a vyhoření,
  • sladit práci a rodinu.

Dohoda tří stran v manažerském koučování

Manažerské koučování obvykle hradí firma - zaměstnavatel koučovaného. Je však třeba, aby koučovaný vstupoval do procesu dobrovolně a sám měl chuť koučování absolvovat. Kouč uzavírá dohodu s firmou (investorem) a koučovaným zaměstnancem. Dohoda obsahuje zpravidla délku a frekvenci koučovacích sezení, cenu a vymezení tématu/cíle. To znamená, že na prvním setkání si kouč se zaměstnancem definují základní téma a cíl koučování a také to, jak koučovaný pozná, že cíle dosáhl. Tuto dohodu pak podepíší tři strany (investor, kouč, koučovaný).

Kouč i investor ctí fakt, že informace o různých skutečnostech, týkajících se koučovaného, jsou důvěrné. Investor je ovšem seznámen s případnou změnou koučovacího cíle nebo je informován o naplnění cíle. Informace o procesu samotném by měl svému zaměstnavateli sdělovat koučovaný sám, aby nebyla narušena důvěra mezi koučem a koučovaným. Neboť na vzájemné důvěře koučování stojí.

Dobrý kouč pracuje v zájmu koučovaného klienta, je vždy na jeho straně, respektuje jeho tempo, jeho potřeby i jedinečnost jeho osoby.

Mám zájem o manažerské koučování

Vyplňte prosím následující údaje, ozvu se Vám co nejdříve zpět.